Blok 1: We horen bij elkaar
Tijdens dit blok staat het samen werken aan een positief werkklimaat centraal. Naast de algemeen geldende
schoolregels hebben de leerkrachten en kinderen samen afspraken gemaakt over hoe je met elkaar omgaat
en over de inrichting en het ordelijk houden van de klas.
Om van een school of klas een groep te maken, is het nodig dat elk kind het gevoel heeft dat hij/zij er bij hoort.
Kinderen hebben iets met elkaar als ze elkaar goed kennen en elkaar waarderen.
Ze leren over opstekers en afbrekers. Je geeft een opsteker als je een aardige, positieve opmerking over
iemand maakt. “Jij kan zo goed iemand helpen”. Opstekers doen iets met je; je wordt er bijvoorbeeld blij van.
Het tegenovergestelde van een opsteker is een ‘afbreker’. Het is een onaardige, negatieve opmerking over
iemand. De ander krijgt er bijvoorbeeld een vervelend gevoel van.
De kinderen leren dat iedereen zijn mening moet kunnen uiten en verdedigen en iedereen respect moet hebben
voor de mening van anderen.
Om de sfeer direct goed neer te zetten hebben de kinderen de eerste twee weken iedere dag een Vreedzame
School les. Bij de andere blokken hebben de kinderen iedere week één les.
Schooltijden
We werken met een continurooster.
Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 uur tot 14.30 uur
Op woensdag van 8.30 uur tot 12.15 uur
De leerlingen hebben op een lange dag twee pauzes o ...